Emballera Mera

Förpackningar är ett bredare begrepp än du kanske tror – följ vår blogg för att ta reda på hur!

”Emballera Mera” är bloggen för dig som älskar smarta och innovativa förpackningslösningar. På bloggen hittar du information och tips från emballage-, logistik- och förpackningsbranchen.

PlantBottle – Växtflaskan för framtiden

Multinationella företag av den större skalan befinner sig ofta i blåsvädret för sitt till synes tvivelaktiga agerande i frågor som rör miljöhantering och arbetsförhållanden. Huruvida de faktiskt är bättre eller sämre än någon annan lämnar vi osagt men klart är att de då och då även gör bra saker. The Coca Cola Companys växtbaserade PlantBottle är ett sådant exempel och det tycker vi verkligen att företaget ska ha en eloge för. Under 2009 introducerade de den växtbaserade flaska PlantBottle som till en början bestod av 30 % växtbaserat material. Aha, ett klassiskt pr-trick tänker ni (?) och det gjorde även jag vid en första anblick. Att företag tar fram miljövänliga koncept som lovar guld och gröna skogar är ju ingen ovanlighet nu för tiden och det är därför roligt att se att PlantBottle verkligen realiserat på bred front. I Nordamerika står PlantBottle nu för 30 % av företagets totala förpackningsvolym och sett över hela världen står flaskan för 7 % av den totala volymen. Det innebär 6 biljoner ”växtflaskor” per år och en total minskning av koldioxidutsläppen med 315 000 ton koldioxid. Det motsvarar det årligt utsläppet från en svensk medelstor stad med ungefär 80,000 invånare. Det är imponerande siffror för en liten flaska och än mer imponerande är den senaste upplagan av PlantBottle som presenterades på mässan Expo Milano i juni 2015. Den är nu helt växtbaserad, från kork till tå och kommer om allt går som det ska att fasa ut alla andra flaskor till år 2020. Vi tror att växtbaserade material är här för att stanna och det verkar även Ford Motor Company, Nike, Heinz och...

Små steg för miljön – Del I

På aPak är miljön en viktig faktor i vårt dagliga arbete och med små steg kämpar vi för att nå en så hållbar relation med den som möjligt. Under de senaste veckorna har vi fokuserat lite extra på att få våra kunder att välja e-postfakturor framför de pappersburna miljöbovarna. En Win Win Win situation i våra ögon som är bättre för dig, bättre för oss och framförallt bättre för miljön. I Sverige skickas det årligen runt 1,4 miljarder fakturor varpå bara en liten del av dem elektroniska. Pappersfakturorna som skickas varje dag motsvarar ett utsläpp av 26 600 (onödiga) ton koldioxid per år och visst vore det väl schysst att plocka bort några ton från moder jords axlar? På köper får du fakturor som levereras snabbt, underlättar distribution, minimerar hanteringstid och sparar plats i återvinningskärlen. Med bloggserien ”Små steg för miljön” hoppas vi kunna inspirera dig och andra att ta små steg för miljön tillsammans med oss. Vi tror att små steg, så som att välja e-faktura kan göra stor skillnad i det långa loppet. Hör gärna av dig till oss om du är kund hos oss och saknar e-faktura. / Trädkramarna på...

Rostskydds-seminarium med Zerust

Det var en strålande dag i Eskilstuna i onsdags, både i form av solsken och möten med härliga kunder. APak hade, i ett samarbete med Zerust, bjudit in till rostskydds-seminarium och såhär i efterhand kan vi konstatera att det blev ett riktigt lyckat event! Dagen startade med två olika utbildningar var av en grundläggande och en mer avancerad. Eftermiddagen bestod av presentation av det nya rostskyddspappret ABRIGO från Zerust samt workshops med olika case. Detta blev inte bara en föreläsningsdag utan också ett ypperligt tillfälle för våra kunder att utbyta erfarenheter genom att diskutera vilka utmaningar man själv stod inför. Till hösten kör aPak ett nytt seminarium tillsammans med Zerust. Det kommer att gå av stapeln i samband med Scanpack som går under dagarna 20-23 oktober. Rostskyddseminariet kommer att köras under en halvdag och datumet att rista in i kalendern är onsdag 21 oktober. Är ni intresserade eller har en kollega som kan vara intresserad av att gå, tveka inte att kontakta oss för mer...

Tydlighet – Vanliga Frågor

Tydlighet är något som är viktigt för oss och vårt mål är att alltid kunna bemöta våra kunder, leverantörer och samarbetspartners med tydlighet. Vi vill inte att otydligheter, tveksamheter och missförstånd ska påverka resultatet av våra samarbeten. Tydlighet för oss innebär också att förändringar, tillägg eller gömda föreskrifter inte ska få förekomma eller läggas till i sista stund. Tydlighet är vår målsättning och vi hoppas verkligen att du som kommer i kontakt med oss kan identifiera oss som ett tydligt företag. Med detta sagt tänkte vi försöka besvara några av de vanligaste frågorna som vi får från våra kunder. Kan jag köpa lådor direkt hos er? Vi har ingen fysisk butik men via vår e-handel kan du handla både vårt standardsortiment och/eller dina kundunika artiklar. När du placerar ordern kan du välja alternativet ”avhämtning” varpå du sedan kan komma och hämta artiklarna på plats, Jolengatan 19 i Mölndal. Glöm inte att kontakta vår support (031-721 22 84) före avhämtning så att vi kan säkerhetsställa att varorna är redo för utlämning när du kommer. Vad kostar frakten? Fraktkostnaden varierar och tas fram i samverkan med din personliga säljare som du antingen har eller kommer att erhålla hos oss. Om du handlar dina artiklar via vår e-handel baseras frakten istället på ditt postnummer vilket ger en fraktkostnad mellan 199-599 kr. Om ditt ordervärde överskrider 2000 kr är frakten helt gratis. Har ni ett fraktavtal med oss sedan tidigare gäller detta, oavsett om du handlar via e-handeln eller via telefon. Vad köpte vi senast? Många av våra kunder ringer in och undrar vad de köpte senast vilket inte är så konstigt med tanke på alla kvaliteter, mått och...

Wellpapp – En bra start i livet

I Finland får blivande föräldrar en wellpapplåda från staten som innehåller alla de tillbehör som ett nyfött barn kan tänkas behöva under sin första tid. I lådan hittar föräldrarna bland annat kläder, leksaker, böcker, blöjor, lakan och en bäddmadrass som förvandlar den simpla lådan till barnets första säng. De blivande föräldrarna kan välja bort lådan mot ett engångsbelopp på 140 Euro men det har visat sig att endast 5 % av föräldrarna väljer pengarna framför lådan.                                                                                                                                                                                                             Bildkälla Tanken bakom konceptet/startpaketet är att ge alla barn en bra start i livet. Koncept föddes redan 1938 då den första wellpapplådan skickades ut för att förebygga den då höga spädbarnsdödlighet. Konceptet har med största sannolikhet varit en bidragande faktor till att Finland idag har världens lyckligaste mödrar och en av världens lägsta spädbarnsdödlighet. Tummen upp för Finland och ett stort frågetecken till övriga länder som inte hakar på Finlands genialiska koncept. Vi ställer gärna upp med lådor om någon drar igång projektet i...

Skräpmats evolution

Den intetsägande och flottiga påsen som vi fått i knät under decennier är snart ett minne blott. Hamburgerjätten McDonalds har nämligen utveckla en helt ny, lite smartare förpackning. Den nya förpackningen går under namnet BagTray och förvandlar påsen till en smart serveringsbricka. Tack vare den stabilare bottenplattan går det nu också att få ner drickorna direkt i påsen. Ett lysande exempel som visar hur en enkel men genomtänkt förpackning kan stärka helhetsupplevelsen. Lockar tanken finns vi alltid här för att hjälpa dig att utveckla nästa geniala förpackningslösning. En minst lika smart snabbmatstransportör hittar du nedan. Konceptet går under namnet Togo och togs fram av en ung student i USA för några år sedan.  ...

Emballage som fått nytt liv

I Sverige är vi duktiga på att återvinna och det är något vi ska stolta över. ”Slit och släng” tär på moder jord och det är därför viktigt att vi gör vårt bästa för att bevara vårt hem så att vi och nästkommande generationer kan fortsätt njuta av dess skönhet. Men allt emballage hamnar inte på återvinningsstationen. Vissa av förpackningarna hamnar istället hos kreativa personer som skakar nytt liv i trötta, använda och halvtrasiga förpackningar på smarta sätt. Nedan hittar du några populära och inspirerande exempel som kanske kan få dig att tänka en extra gång när du står med en förpackning vid återvinningsstationen nästa gång. Trötta pallkragar får nytt liv som effektiva odlingsplatser   Urdruckna petflaskor blir färgglada blomster-arrangemang   Slutrullad toalettrulle och engångsmuggar blir trådlösa högtalare   En större wellpapplåda förvandlas till mysig lekstuga   Gamla wellpapplådor blir stommen till lättvikgitga...

Följ ditt gods

Visst vore det väl trevligt att kunna följa din beställning? Det tyckte i alla fall vi så vi byggde en funktion som ger dig möjlighet att följa godset. När din beställning packats och är redo att lämna vårt lager får du ett mejl med de uppgifter som krävs för att följa transporten.  Allt du behöver göra är sedan att klicka på den bifogade länken (sändningsnumret) för att se vart dit gods befinner...

Sök & Filtrera

Under den gångna veckan har vi implementerat en uppdatering som erbjuder bättre filtrering och en ny sökfunktion under ”Mina Artiklar”. För dig som kund innebär det att du enklare kan hitta bland dina kundunika priser och/eller artiklar. Till e-handel >> Vi utvecklar och förbättrar vår e-handelsplattform kontinuerligt med målsättningen om att den ska bli så smidig och användarvänlig som möjligt för alla våra kunder. Under det senaste halvåret har vi arbetat extra intensivt och vi hoppas verkligen att du också tycker att utvecklingen går åt rätt håll. Har du önskemål, frågor eller funderingar så får du gärna kontakta oss. Vi försöker alltid utveckla e-handelsplattformen utifrån era synpunkter och önskemål, för det är ju trotts allt ni som vet hur ni vill ha det, inte sant?...

GLAD PÅSK ÖNSKAR APAK

Vi vill passa på att önska dig en riktigt glad påsk! Vi hoppas att påskhelgen inbringar fint väder, god mat och många glada skratt. Visst du att vi under påskhelgen: …äter 6000 ton godis, lite drygt 1,4 kg per person. …köper fler blommor än på alla hjärtans dag.  …bär hem 10 miljoner liter påskmust och 180 000 liter påsköl. …äter 1500 ton sill. …sätter i oss cirka 6 miljoner ägg i timmen (under...
Sida 6 av 11« Första...45678...Sista »