Traningstips

Peter Borgelöv – Träningsverk på aPak

Ska du lyckas med en hälsosam livsstil och goda träningsresultat gör du bäst i att sluta leta efter snabba lösningar och dyra träningsredskap. Träning bör istället vara en långsiktig, rolig och naturlig del av vardagen. I det här inlägget får ni ta del av mina fem främsta träningstips tillsammans med lite skryt om aPaks goda träningskultur.

Så vem är jag?

Mitt namn är Peter Borgelöv och jag är marknadsansvarig här på aPak. På fritiden (och jobbet) älskar jag att träna. Jag tränar för att det är kul, men också för att det är något som får mig att må bra. För mig som småbarnsfar kan det dock vara lite klurigt att väva in träningspassen i den hektiska vardagen. Jag är därför väldigt tacksam för aPaks goda träningskultur. För det är tack vare företagets egna gym, friskvårdstiden, friskvårdsbidraget och de olika gruppaktiviteterna som jag kan täcka mitt träningsbehov. Är du intresserad av att komma i form är det med andra ord bara att ansluta sig till aPak-familjen. I väntan på det får du nöjda dig med mina fem främsta träningstips som vänder sig till dig som vill komma igång med träningen.

Vi har alla tvättbräda. Problemet är bara att den har en tendens att gömma sig under fredagsmyset. Det är dock inte fredagsmysets fel utan snarare vad vi gör däremellan.

Peter-borgelöv

Här följer mina 5 bästa träningstips!

1. Hitta din personliga träningsform. Det främsta tipset jag kan ge är att leta efter den träningsform som passar just dig. Om det är raska promenader eller monstertunga cirkelpass spelar mindre roll. Det viktiga är att du ägnar dig åt en träningsform som du uppskattar och kan upprätthålla under en längre period. Om du inte njuter av det du gör kommer du förr eller senare att krokna och då spelar ju aktivitetens ”goda träningsnyttan” mindre roll.

Ps. Inlägget handlar inte om kost men jag skulle ändå vilja understryka att ovan förhållningssätt gäller även för din kosthållning. Pulverdieter eller skvallerpressens senaste bantningsknep kommer inte att gynna dig, din kropp eller dina träningsresultat. Hitta istället en balanserad kost som passar dig och som du kan tänka dig att fortsätta med på obestämd framtid.

2. Skynda långsamt. Du som läser detta vill troligtvis bli slank som en ål eller stark som en oxe på kortast möjliga tid. Det ligger i människans natur. Problemet är bara att snabba resultat är svåra att nå inom träningsvärlden. Att ge max från start resulterar oftast bara i att träningen blir jobbig, tråkig och dessutom skadedrabbad. Börja istället lugnt och öka successivt över en längre tidsperiod. Det är kanske inte lika spännande i börja men jag vågar lovar att det är värt det i längden.

De flesta som får en uppenbarelse om ett bättre och mer hälsosamt liv runt nyår går ut för hårt. De tränar över sin egen kapacitet under ett par veckor för att sedan krokna och sluta helt. Jag misstänker att syftet inte var att bedriva välgörenhet, men jag måste ändå passa på att tacka för att ni sponsrar våra gymkort under de 10–11 månader som ni inte tränar.

3. Var realistisk. Om du börjar med något nytt kommer du troligtvis att prestera sämre än de flesta andra utövare. Undvik därför att jämföra dig med andra och försök istället att skapa en realistisk målbild. Det kommer dessutom alltid att finnas någon som svischar förbi dig i löpspåret eller någon som lastar fler vikter på stången. Utgå från dig själv och om du måste, jämför dina resultat med de som tränar under liknande förutsättningar.

Mindre fredagsmys – mera fredagsfys!”.

4. Glöm inte varför du tränar. Att sätta upp mål och ett syfte med träningen är bra. Det gäller oavsett vad du tar dig an. På så sätt blir det lättare att motivera träningen när du känner dig trött eller omotiverad. Om målet är att gå ner i vikt, må bra, förbättra en tid, lyfta tyngre eller frigöra stress bör målsättning och träning planeras därefter

Peter-borgelöv

Personligen tränar jag för att det är kul, men framförallt för att jag mår väldigt bra av det! Det tror jag även att du gör!

Personligen tränar jag för att det är kul, men framförallt för att jag mår väldigt bra av det! Det tror jag även att du gör!

träningstips

5. Lyssna på kroppen. Ta en pausa när du är sjuk eller känner dig trött och hängig. Minska belastningen när något gör ont. Det är viktigt att lyssna på kroppen för att undvika längre sjukdom eller skada. Ett avbräck på grund av sjukdom eller skada är troligtvis den vanligaste orsaken till att folk tappar fästet och slutar träna. Det är helt enkelt svårt att komma tillbaka efter bara en eller ett par veckors frånvaro. Första passet efter ett uppehåll kommer dessutom alltid att uppfattas som extra tungt. Känslan av att man ”tappat allt” är påträngande, men du kommer troligtvis att hitta tillbaka till din gamla form redan vid pass två. Håll ut!

Om du går från att endast springa mellan soffan och kylskåpet till att springa milen kommer du troligtvis att få problem med både leder och knän. I början är det viktigt att öva teknik, vänja kroppen och stärka upp muskulatur och leder. Hur trist det än må vara.

traningstips-apak